zinvol zakendoen

zinvol zakendoen

Zinvol zakendoen is je zakelijke talent gebruiken voor maatschappelijke impact. Dat maakt de winst van zinvol ondernemen tot méér dan financiële winst. En daar word je pas echt rijk van…

Zinvolle zaken doen

Als ondernemer met een gezonde dosis idealisme heb je minimaal twee doelstellingen:

  • een goed lopend bedrijf
  • de wereld een beetje mooier maken.

Die twee zaken hoeven elkaar helemaal niet in de weg te zitten. Sterker nog: zinvol of betekenisvol ondernemerschap combineert deze doelstellingen. Een goed lopend bedrijf dat de wereld een beetje mooier maakt. Je doet niet zomaar zaken, je doet zinvolle zaken. Dat doe je niet zomaar. Dat doe je als ondernemer als je ervan overtuigd bent dat jij met jouw talenten, jouw bedrijf, jouw merk een verschil kunt maken.

Een verschil maken

Als ondernemer kun je op heel veel verschillende manieren en in verschillende mate bijdragen aan een mooiere wereld. Je maakt al een verschil door je merk in te zetten om aandacht te vestigen op maatschappelijke issues. Of je mensen extra vrij te geven of te sponsoren voor vrijwilligerswerk. Wellicht stel je je producten of diensten gratis beschikbaar voor specifieke groepen of kies je voor leveranciers die zelf ook groener/socialer ondernemen.

Je kunt ook een stap verder gaan door vanuit je bedrijf specifieke acties te ondernemen die gericht zijn op de oplossing voor maatschappelijke problemen. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan het reduceren van plastic/afvalstromen binnen je bedrijf, het in dienst nemen van mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Je kunt zelfs nog verder gaan door je hele bedrijfsvoering in te richten ten dienste van de oplossing van een concreet maatschappelijk issue. Dat is bijvoorbeeld wat Tony’s Chocolonely en de PlasticBank doen. En zo zijn er nog meer inspirerende voorbeelden.

Passend

Wat de beste weg of keuze hierin is, is voor elke ondernemer, elke situatie en elk bedrijf verschillend. Het belangrijkste hierbij is om een goede match te vinden tussen het op te lossen maatschappelijke issue, de aard van je bedrijf, de kracht, drive en talenten van je medewerkers en uiteraard jouw talenten en je persoonlijke drive.

Commercieel

De wereld mooier maken wil overigens helemaal niet zeggen dat je als ondernemer ineens filantroop moet worden. Steeds meer bedrijven bewijzen dat commerciële belangen en maatschappelijke doelstellingen heel goed hand in hand kunnen gaan. Sterker nog: hoe beter je bedrijf draait, hoe meer impact je kunt maken.

Wat levert het op?

Zinvol ondernemen geeft meerwaarde op meerdere gebieden:

  • de wereld wordt er een stukje mooier van
  • persoonlijke voldoening van je werk (wie wil er nou geen held zijn?)
  • werkgeluk voor jou en je medewerkers en daarmee vaak ook hogere productiviteit

En ook:

  • klantenbinding en concurrentievoordeel: klanten kiezen niet alleen voor jou om je product of dienst, maar ook (of soms zelfs vooral) om je maatschappelijke meerwaarde
  • aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers (millennials vinden zingeving steeds belangrijker)
  • je opereert in de voorhoede van economische en maatschappelijke ontwikkelingen

Zinvol zakendoen, voor échte winst!

daar wil ik meer over weten